In 2018 verandert de Nederlandse regering de regelgeving omtrent de verwerking van persoonsgegevens. 14 april 2016 zijn de nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens door het Europees Parlement aangenomen. Nederland dient deze wijziging in 2018 te hebben doorgevoerd. Zodra deze nieuwe regelgeving in Nederland van kracht is, betekent dit dat bedrijfsgegevens als een zakelijk mailadres en/of telefoonnummer ook onder de noemer ‘persoonsgegevens’ vallen. Deze wijziging maakt het iets ingewikkelder om bestaande klanten en contacten te benaderen wanneer zij niet specifiek toestemming hebben gegeven om benaderd te worden voor promotionele acties en andere informatie. Zij krijgen namelijk dezelfde bescherming als een prospect. Let wel, het gaat hier vooral om het gebruik van e-mailadressen. Wanneer wij via een algemeen telefoonnummer binnenkomen is er niets aan de hand.
Onze visie: Deze wet is bedoeld om via de voordeur bij bedrijven binnen te komen en niet via een deurtje bij de achteringang. Juist daar ligt ook de kracht van de telemarketeers van Ysbreecker.
Het lijkt allemaal wat zwaarder dan het in werkelijkheid zal zijn. Ook nu mogen organisaties niet zomaar iemand benaderen zonder dat de contactgegevens zijn verstrekt en toestemming is gegeven voor een contact.
Wanneer de contactgegevens van een persoon die wij willen bereiken duidelijk vermeld staan op een site, is het wel toegestaan. Waarom? Omdat deze gegevens openbaar zijn en impliceren om contact op te nemen. Persoonlijk contact blijft belangrijk en zal ook in de toekomst vaak een doorslaggevende factor zijn bij het maken van een afspraak. Aan onze kant zullen wij de prospects er van moeten overtuigen dat de kennis, kwaliteit van het aangeboden product en/of de kunde van de dienstverlening goed is.
Koude acquisitie is straks niet verboden. Online is het lastiger om dit toe te passen zonder dat de regels worden geschonden. Door middel van online- en inbound marketing begeleidt je prospects door hun buyer journey tot ze vrijwillig hun gegevens aan je afgeven (contactaanvraag, download). Daarna mag je ze door middel van persoonlijk contact of verwante content verder verleiden. Opvolging van online contact kunt u vertrouwd onderbrengen bij Ysbreecker.
Wij adviseren goed aandacht te besteden aan uw huidige communicatie rondom de privacy voorwaarden en deze (ook intern) aan te scherpen. Met name bij een download, contactaanvraag of iets in die trant moet duidelijk om toestemming gevraagd worden of de aanvrager ook over andere (gerelateerde) onderwerpen mag worden gecontacteerd. Meer vakjes en vinkjes dus. Neem op tijd actie om te controleren of u al voldoet aan alle gestelde eisen omtrent persoonsverwerking.
Over het algemeen zijn de ervaringen met Online leadgeneratie niet optimaal, omdat het percentage werkelijk waardevolle leads vaak erg laag is. U kunt veel tijd besparen door deze efficiënt na te laten bellen door Ysbreecker. Let wel, deze opvolging dient dan wel binnen een kort tijdsbestek te worden uitgevoerd!
Naast dat de regelgeving verandert, verandert het gedrag van de consument. De consument, uw prospect, heeft de leiding genomen en bepaalt zelf graag wanneer en waar zij op zoek gaan naar informatie over een product of dienst. Toch zijn wij en veel B2B organisaties er van overtuigd dat persoonlijk contact en koude acquisitie nog steeds de sleutel is tot succes, mits dit volgens de “Ysbreecker methodiek”wordt uitgevoerd.